4آوریل 2022- محققان دانشگاه آدلاید هشدار داده‌اند که بسیاری از افراد یا ناآگاهانه با دیابت زندگی می‌کنند، یا در معرض خطر جدی ابتلا به این بیماری خطرناک هستند، یا به سادگی علائم هشداردهنده ی آشکار این بیماری را نادیده می‌گیرند که ممکن است خود را در معرض خطر جدی و ناتوان‌کننده ی این بیماری در سالهای بعد قرار دهند.

کسانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند و 40 سال یا بیشتر سن دارند؛ سابقه پیش دیابت، حمله قلبی یا سکته مغزی دارند یا کسانی که داروهای ضد روان پریشی مصرف می کنند و زنانی که دیابت بارداری یا سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته اند، همگی در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند زیرا این شرایط می تواند اثرات شدیدی بر سطح قند خون آنها داشته باشد.دستورالعمل‌های کالج سلطنتی پزشکان عمومی استرالیا نشان می‌دهد که این افراد باید سطح قند خون خود را سالانه به طور مرتب توسط پزشک چک کنند.

در سطح جهانی، تخمین زده می‌شود که از هر دو نفری که با دیابت زندگی می‌کنند، یک نفر از ابتلای خود به این بیماری بی‌اطلاع است، که می‌توان آن را به یک بمب ساعتی پزشکی تشبیه کرد که می‌تواند به انواعی از عوارض دیگر منجر شود.

با توجه به اینکه تشخیص زودهنگام برای جلوگیری از عوارض این بیماری بسیار مهم است، محققان دانشگاه آدلاید بیش از 1.5 میلیون بیمار بزرگسال را که در 544 مطب عمومی در سراسر استرالیا حضور داشتند بررسی کردند تا تشخیص دهند که آیا آنها برای دیابت آزمایش شده اند یا خیر.

به گفته دانشیار دیوید گونزالس، هماهنگ کننده این مطالعه، استرالیا در چند دهه گذشته افزایش نگران کننده ای را در نسبت افراد مبتلا به دیابت تجربه کرده است.

وی افزود: گروهی از افراد مبتلا به این بیماری هنوز تشخیص داده نشده اند، بنابراین باید بررسی کنیم که آیا افراد در هنگام مراجعه به پزشک عمومی تحت آزمایشات تشخیص دیابت قرار می گیرند یا خیر.

این مطالعه بزرگ که در مجله تحقیقات دیابت منتشر شد، نشان داد که از هر 100 بیمار، 8 بیمار با تشخیص دیابت (نوع 1 یا نوع 2) مراجعه کردند.

در همین حال، از هر 100 بیمار، یک نفر به پیش دیابت (که در آن سطح گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی است اما به اندازه کافی برای تشخیص دیابت بالا نیست) مبتلا بود.

فقط نیمی از بیماران در معرض خطر بالای دیابت بین سال‌های 2016 و 2018 غربالگری شدند. در میان افراد مبتلا به پیش دیابت، تقریباً یک سوم احتمالاً به دیابت مبتلا می‌شوند، مگر اینکه اقدامات کنترلی مناسبی را انجام دهند و مهمتر از همه، تغییرات پایداری را در سبک زندگی خود اعمال کنند.

پروفسور گونزالس هشدار داد: به طور نگران کننده ای، تنها کمتر از یک سوم افرادی که از داروهای ضد روان پریشی استفاده می کردند، غربالگری شده اند، در حالی که توصیه می شود که این افراد هر سال برای دیابت آزمایش شوند.

این مطالعه همچنین نشان داد که مردان میانسال (افراد 40 تا 69 ساله) کمتر مورد آزمایش قرار می‌گیرند – احتمالاً به این دلیل که تمایل کمتری به مراجعه به پزشک عمومی دارند.

محققان به این نتیجه رسیدند که اگر افراد در معرض خطر به طور منظم غربالگری شوند، افراد بیشتری که از ابتلای خود به دیابت بی اطلاع هستند، تشخیص داده می شوند.پرفسور گونزالس گفت: اگر سن شما 40 سال یا بیشتر است، اضافه وزن دارید یا چاقی هستید، سابقه پیش دیابت، حمله قلبی یا سکته مغزی دارید، داروهای ضد روان پریشی مصرف می کنید، دیابت بارداری یا سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته اید، امروز با پزشک خانواده ی خود در مورد غربالگری دیابت صحبت کنید و اگر هم اکنون دیابت دارید، بسیار مهم است که یک برنامه مدیریتی را با پزشک عمومی خود تنظیم کنید تا احتمال ابتلای خود را به عوارض جدی این بیماری در آینده کاهش دهید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-04-time-bomb-diabetes.html